معرفي كتاب با چرا شروع كنيد

۸۰ بازديد

معرفي كتاب با چرا شروع كنيد

fuck_k6.jpg

«به دو روش مي‌توان بر رفتار انسان اثر گذاشت؛ مي‌توان كنترلش كرد و مي‌توان آن را القاء كرد.» -سايمون سينك

آيا تاكنون برايتان پيش‌آمده كه بخواهيد پيشنهادتان را واضح بيان كنيد، مردم را به خريد محصولتان ترغيب كنيد، يا مسير كسب‌وكارتان را تعيين كنيد؟ اگر به هريك از اين سؤالات پاسخ بله داديد، اين كتاب براي شماست.

كتاب با چرا شروع كنيد اثر سايمون سينك، كتابي است كه هر كارآفرين و صاحب كسب‌وكاري بايد آن را مطالعه كند. سايمون سينك در كتاب با چرا شروع كنيد به اهميت دانستن دليل شروع كار و به خاطر سپردن آن تا انتهاي مسير مي‌پردازد؛ چراكه پرسيدن اين سؤال كه: اصلاً از ابتدا چرا شروع كردم؟ و به ياد داشتن پاسخ آن در طول تمام بالا‌وپايين‌هاي مسير اجازه‌ نمي‌دهد انگيزه‌تان كاهش يابد.

كتاب با چرا شروع كنيد اثر سايمون سينك با ترجمه‌ي عليرضا خاكساران به فارسي برگرداند شده و انتشارات آموخته آن را منتشر كرده است.

در ادامه درباره‌ي اين كتاب بيشتر مي‌خوانيم.

موضوع كتاب

شايد نويسندگان و سخنرانان بسياري درباره‌ي اهميت به ياد داشتن دليل و هدف در تمام‌مسير صحبت كرده باشند؛ سايمون سينك اما در كتاب با چرا شروع كنيد اين بحث را به نحوي كاملاً متفاوت و كامل‌تر از ديگران بيان مي‌كند.

طبق نوشته‌هاي سينك در كتاب با چرا شروع كنيد، بيشتر مديران از چه صحبت مي‌كنند و محصول و خدماتي را كه بنا‌ است برايشان پول بياورد معرفي مي‌كنند؛ مديران ديگري هم هستند كه حرف از چگونگي و مسيري كه آن‌ها را از ديگران متمايز مي‌كند مي‌زنند، و تعداد بسيار اندكي از مديران نيز هستند كه چراي كار خود را مي‌دانند و با چرا شروع مي‌كنند، و از دليل شكل‌گيري كسب‌وكارشان در وهله‌ي اول مي‌گويند.

با چرا شروع كردن كارهامان چيزي را به ما القا مي‌كند كه چه فاقد آن تأثير است. اين به اين دليل است كه چرا مستقيماً روي احساسات ما تأثير دارد، درحالي‌كه چه منطقمان را درگير مي‌كند.

شما كدام را انتخاب مي‌كنيد؟

  • من حسابدار عمومي هستم (چه
  • من به ديگران كمك مي‌كنم با پس‌انداز پول براي ماليات، به استقلال مالي برسند (چرا و چگونه)

گزينه‌‌ي اول انتخاب امن‌تري به نظر مي‌آيد اما به همان اندازه خسته‌كننده است؛ درحالي‌كه گزينه‌ي دوم ديگران را به سمت شما جذب مي‌كند.

اگر در معرفي خود و فروش از چه استفاده كنيد، بايد قيمت را ابزاري قرار دهيد تا تصميم مخاطب را به آنچه مطلوب شماست سوق دهيد؛ اين در حالي است كه اگر بر جذب مشتري‌هايي تمركز كنيد كه چراي كار شما را مي‌دانند و به آن باور دارند،‌ اعتمادي ميان شما و مشتري شكل مي‌گيرد كه به وفاداري ختم مي‌شود و هر مشتري شما را به ديگراني معرفي مي‌كند كه خود در آينده از مشتريان وفادار شما خواهند شد.

چراي كار را چطور پيدا كنيم؟

تا اينجا مطمئناً متوجه اهميت چرا شده‌ايد. گرچه سايمون سينك در اين كتاب مستقيماً روش يافتن چرا را به مخاطب توضيح نمي‌دهد اما مثال‌هاي بسيار مفيدي مي‌آورد كه راه و چاه را به ما نشان دهد. براي مثال كاملاً توضيح مي‌دهد كه شركتي مثل اپل چگونه چرا‌ را به مشتري توضيح مي‌دهد و با دانستن روش آن‌ها، شما نيز ياد مي‌گيريد چراي خود را شرح دهيد.

سينك به اين موضوع اشاره مي‌كند كه يافتن چرا، نه فرآيند اختراع كه فرآيندي اكتشاف‌گونه است. به‌بيان‌ديگر،‌ همه‌ي ما چراي كار خود را مي‌دانيم، تنها بايد آن را پيدا كنيم.

سينك سه روش را براي يافتن چرا پيشنهاد مي‌كند

  • به عقب نگاه كنيد. به ياد بياوريد كه چه انگيزه‌اي باعث شد شما اين كسب‌وكار‌ را آغاز كنيد. آن مشكل به خصوصي كه سعي در حل آن داريد چيست و چرا حل آن براي شما آن‌قدر اهميت دارد؟‌ به قول سث گادين «چه تغييري مي‌خواهيد ايجاد كنيد؟»
  • به بيرون نگاه كنيد. از دوستي بپرسيد كه چرا با شما وقت مي‌گذراند يا از مشتري‌اي قديمي بپرسيد چرا شما را به شركت‌هاي ديگر ترجيح مي‌دهد؟ اگر بدانند شما به خود مطمئن هستيد و سؤال‌هاي شما از سر كمبود اعتمادبه‌نفس نيست، پاسخ آن‌ها بهتان كمك مي‌كند بفهميد كه مردم چرا به سمت كسب‌وكار شما كشيده‌ مي‌شوند و باورهاي مشتركتان برجسته‌تر مي‌شوند.
  • به درون نگاه كنيد. طبق گفته‌هاي سينك،‌ موفق‌ترين كسب‌وكارها ديدگاهي درباره‌ي جهان دارند؛ ديدي وسيع‌تر كه براي توسعه آن تلاش مي‌كنند. اين ديدگاه لزوماً نبايد بشردوستانه و خيرخواهانه باشد اما بايد الهام‌بخش باشد. به اين سؤالات پاسخ دهيد: با كدام باور عام مخالفيد؟ صبح‌ها با چه هدفي بيدار مي‌شويد و چه چيز برايتان اهميت دارد؟

اگر هنوز چرايتان را نيافتيد، نگران نباشيد. اين فرآيند زمان‌بر و نيازمند تفكر است؛ درست مانند يافتن هدف، علاقه و استعداد‌هايتان، چرايتان نيز به‌مرورزمان روشن مي‌شود و مطالعه‌ي اين كتاب كمك بسياري به آن مي‌كند.

خريد كتاب از كاواك

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.