امنيت فيزيكي دوربين مداربسته

۲۱ بازديد

امنيت فيزيكي دوربين مداربسته

عموما دوربين مداربسته در همه جاي دنيا در محل ها به دو منظور تجهيز ميشود.
?_ داشتن اشراف به محيط مورد نظر و تامين امنيت ( البته وجود فيزيكي دوربين به خودي خود در بسياري از موارد حكم يك عامل بازدارنده براي وقوع جرم ها مي باشد.

?_ جهت كنترل و عملكرد افراد

موضوع مهمي وجود دارد كه در هر دو اين موارد مشترك است و آن امنيت فيزيكي دوربين ميباشد
طبيعي ست كه انسان ها در هر شرايطي از كنترل شدن و رصد خود و عملكردشان ، احساس خوبي ندارند ، اين موضوع گاهي به قدري مهم مي شود كه افراد به فكر تخريب و خرابكاري دوربين و تجهيزات مربوط به آن مي افتند ويا افراد مجرم براي پنهان ماندن از چشم دوربين هاي مداربسته ناگزير به قطع جريان برق و يا انهدام سيستم نظارت تصويري مي شوند.
مواردي كه براي جلوگيري از اين اتفاقات بايد رعايت شود بسيار هستند، اما در اين مطلب به مهم ترين آنها مي پردازيم .

نكات مهم را به دو دسته اصلي تقسيم ميكنيم .
اول : مواردي كه در حين نصب و تجهيز سيستم ها بايد رعايت شود.
دوم : مواردي كه بعد از نصب و شروع به كار سيستم ها بايد صورت بگيرد.
به دسته نخست مي پردازيم :
الف: براي تامين برق اصلي دستگاه ها و دوربين ها هميشه از UPS ( برق اضطراري) استفاده كنيد.
ب: جهت جلوگيري از پوسيدگي و فرسايش كابل ها ناشي از نور مستقيم آفتاب و شرايط جوي ، همچنين جهت جلوگيري و دشواري براي بريدن كابل ها و خرابكاري توسط افراد، به چند روش ميتوان عمل كرد

* عبور دادن كابل ها از داخل لوله هاي فلزي ( معروف به لوله برق ) 

* عبور دادن كابل ها از داخل لوله هاي خرطومي قابل انعطاف با لايه داخلي فلزي ( فلكسيبل)

* قرار دادن كابل ها داخل ترانك و داكت هاي پلاستيكي مقاوم

پ: در طراحي و جانمايي دوربين ها توسط كارشناسان مربوطه بايد به ? موضوع مهم اشاره كرد:

اول : ارتفاع دوربين ( جهت جلوگيري از سرقت و تخريب )

ارتفاع دوربين بايد به اندازه اي باشد كه دسترسي به آن سخت يا غير قابل ممكن باشد و از جهتي هم ديد دوربين مطلوب باشد .

 

دوم : همپوشاني

در مواردي كه ناگزير هستيد دوربين ها را در ارتفاع كم نصب كنيد به نكته همپوشاني دقت كنيد
دوربين ها بايد يكديگر را در تصاوير پوشش دهند به شكلي كه اگر قرار است براي يكي از آنها اتفاقي رخ دهد ، دوربين ديگري اين اتفاق را ثبت كند .

سوم : انتخاب مسير مناسب عبور كابل ها

حدالامكان سيستم را بسته به شكل ظاهري و نقشه محيطي محل ، طوري طراحي كنيد مسير عبور كابلها در ديد دوربين ها باشد و در مواردي كه امكان پذير نيست از نكات امنيت كابل ها كه قبلا ذكر شد استفاده كنيد.

چهارم : نقاط كور

بالاترين امتياز امنيت در يك سيستم مداربسته ، شكل طراحي آن به گونه ايست كه از پيشامدن نقاط كور جلوگيري شود .
در اكثر موارد با رعايت مورد همپوشاني اين مشكل برطرف خواهد شد و در موارد ديگر نيز با اضافه كردن تعداد دوربين ها و يا انتخاب لنز مناسب ( لنز عريض ، معمولي و زوم ) اين اشكال رفع خواهد شد.

ت: دقت در انتخاب اتصالات نگه دارنده (پيچ ، رولپلاك ، رول بولت ، قلاب ، سيم بكسل و …) ، نسبت به مقاومت ديوار ها و سقف براي نصب دوربين ، به شكلي كه از محكم شدن و مقاوم بودن اتصالات اطمينان كافي داشته باشيد.

ث: اگر از باكس ( جعبه تقسيم روكار ) در كنار دوربين استفاده ميكنيد ، از عايق بودن آن مطمئن شويد .
توسط نوار هاي عايق كننده و مسدود كننده هايي كه جز متعلقات باكس ها هستند جهت عايق كردن باكس ها و جلوگيري از نفوذ آب و گرد و غبار به داخل آنها استفاده كنيد.

ج: از قابل دسترس بودن سيم و كابل دوربين و سيستم خود جدا” جلوگيري كنيد و حتي كابل كوتاهي كه از دوربين تا باكس ( جعبه تقسيم روكار ) وجود دارد را با لوله خرطومي مخصوص بپوشانيد .

چ: از محكم شدن پيچ هايي كه روي دوربين جهت تنظيم لنز و زاويه دوربينهستند اطمينان پيدا كنيد ، چون بعد از گذشت زمان ، زاويه و لنز دوربين تغيير خواهد كرد و ممكن است سيستم شما دچار نقطه كور شود.

ح : حتما در تخمين و برآورد تجهيزات در زمان كارشناسي و نياز سنجي ، رك (كابينت مخصوص جهت نگهداري دستگاه ها و تجهيزات اتاق كنترل ) را به سيستم اضافه كنيد.

حال در اين قسمت به مورد دوم ميپردازيم:

 موارد بعد از نصب و تجهيز سيستم:

الف: از نشان دادن تصاوير دوربين به افراد غير مسئول جدا خودداري كنيد. اين امر موجب حفظ شدن زاويه و ديد دوربين خواهد شد و به مرور زمان نقاط كور كه از ديد دوربين ها پنهان هستند آشكار خواهد شد.

ب: محل مانيتورينگ ، جهت حفظ حريم و جلوگيري از ورود افراد متفرقه، ترجيحا جايي قرار بگيرد كه درب آن اتاق بسته شود و امكان قفل شدن نيز وجود داشته باشد.

پ: اگر از رك ( كابينت مخصوص جهت نگهداري دستگاه ها و تجهيزات اتاق كنترل ) استفاده ميكنيد ، درب آن را هميشه قفل نگه داريد.

ت: به محض تحويل سيستم از نصاب هاي مربوطه رمز ورود به منوي مديريت دستگاه را از حالت پيش فرض خارج كرده و آن را تغيير دهيد .

جهت حفظ امنيت بيشتر و به خصوص زماني كه از سرويس انتقال تصوير استفاده ميكنيد ، حتما هر چند روز يكبار ، رمز عبور دستگاه خود را تغيير دهيد .
رمز عبور استاندارد وايمن ، تلفيقي از اعداد ، حروف بزرگ و كوچك و استفاده از كاراكتر هاي خاص ميباشد
توجه داشته باشيد كه هر چقدر رمز عبور پيچيده تر باشد ، عمل شكستن و حدس زدن آن سخت تر و يا غير ممكن خواهد بود .

ث: براي نگه داشتن تصاوير در حافظه دستگاه در بازه زماني حداقل يك ماهه ، به شكلي كه هر زمان به دستگاه مراجعه كرديد ، جديد ترين تصاوير را داشته باشيد ، سيستم را روي حالت ضبط پيوسته (Overwhrite) قرار دهيد .

 

در اين حالت به محض پر شدن فضاي ديسك اصلي به صورت خودكار از قديمي ترين لحظه ضبط شده پاك كرده و لحظه جديد را جاگيزين آن خواهد كرد
عموما دستگاه ها در حالت پيش فرض اين امكان را به حالت فعال دارند ، اما باز هم براي اطمينان خاطر دوباره آن را بررسي كنيد .

ج: در طول استفاده از سيستم مداربسته خود ، و در طي گذر زمان ، ممكن است لحظاتي اتفاق بيافتد كه نيازمنديد آن تصوير را از دستگاه استخراج كنيد
پيشنهاد مي شود تصاوير و لحظات مهم و ضروري موجود در حافظه دستگاه را در جاي ديگر مثل هارد اكسترنال كپي كرده و نگهداري كنيد.

با عنوان اين موارد و رعايت آنها توسط شما اميد است امنيت سيستم مداربسته شما تامين شود.

 

  1. https://postheaven.net/s3tm2ag8k5
  2. https://writeablog.net/jq3u1l9izv
  3. https://squareblogs.net/l7ioo717en
  4. https://uceda.org/activity/p/320774/

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.